torsdag 14. oktober 2010

Dagens oppfordring, utfordring og gode gjerning...



I dag har jeg ukas eneste fridag.. Med travle uker og lite barn, kjenner jeg godt til begrepet tidsklemma :) På listen over ting jeg har hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke har rukket over; står et besøk på blodbanken..
Men i dag morges ringte jeg, og fikk time på flekken...

De fleste som har fulgt litt med, vet at det er en større kampanje på gang akkurat nå, for å skaffe Norge 30.000 nye blodgivere. Og jeg oppfordrer ALLE til å melde seg på!



Jeg har vært blodgiver en stund selv. Det er ikke mange literne de har fått enda da men, med tanke på at du ikke får tappe så mange ganger pr. år, og at de kun tapper en halv liter pr. besøk ;) Hvis man plusser på karantene for graviditet, amming, lav Hb, svineinfluensa, diverse forkjølelser o.l, så blir det ikke så mange besøk pr. år. Det er selvfølgelig strenge rutiner, og det er jo bra!

Av den lille halvliteren er det en haug med nyttige ting som kan hjelpe fler forskjellige samtidig; Røde blodlegeme og blodplater blir feks brukt under operasjoner og til kreftpasienter som ikke produserer nok selv pga av feks cellegift kurer, mens blodplasma feks inngår i medisiner for blødere. Er ikke det utrolig!!



Hvis det er noen der ute som trenger ENDA en gulrot for å melde seg som giver, kan jeg jo fortelle at du hver gang får en ting etter du har tappet blod.
Det er forskjellige ting og tang du kan velge mellom.. fra sekker, håndklær, t-skjorter o.l til mumietroll servise deler og flotte vinglass som du kan samle på :)

(PS: Jeg samler rødvinsglass he-he)

Men, i dag når jeg lå der og drakk brus og koste meg i liggestolen (fortalte jeg at det er gratis drikke i bøtter og spann der? :p hehe), så jeg at de hadde fått inn en flott barnbok! Så i dag fikk rødvinsglass være rødvinsglass, åsså ble det med en bok hjem istede :)



Gjett om min lille ble glad! Hun er litt intr. i det med hjertet og hvor alt blodet kommer fra og hvordan ting henger sammen for tiden.. Mamman som er sykepleier, har selvfølgelig investert i litt barnebøker om kroppen og slikt, og da dukker det opp en del spm. som det ikke alltid er like lett å svare på :)



Uansett, nok om mine opplevelser i dag.. oppfordringen står fortsatt: MELD DERE SOM BLODGIVERE FOLKENS!! Du kan redde mange liv..

PS: og gjett da.. det ER IKKE vondt å bli stukket.. Blodbankene har ikke amatører, men vaskeekte bioingenører som stikker.. de kaller seg selv vampyrer :) hehehe...

2 kommentarer:

  1. Du er blodig tøff da!!!! :)

    SvarSlett
  2. næææ vil jeg ikke si :) Men et par- tre stikk i året er det verd :) Det er stor mangel for tiden vet du.. Sign up, Monica! ;)

    SvarSlett