søndag 5. desember 2010

2. søndag i advent...

Det første jeg vil kommentere er egentlig bare at jeg selv SER hvor fryktelig dårlig noen av bildene jeg legger ut her er he-he... Av og til er kamera forsvunnet, og det er enkelt å bare gripe den GAMLE, gode, grønne mobilen :)



Jaja.. nok om det.. 2. søndag i advent.. Det nærmer seg nå gitt.. Her i huset er det koslige jule-aktiviteter på dagtid, og febrilske, hektiske gave-aktiviteter på kveldstid (dvs. etter minstemann er i senga).. Hvert år er det det samme: "Panikk!! Blir jeg ferdig med alle julegavene??" ..og pussig nok blir jeg det.. etter å gått med relativt høy puls i hele desember og store deler av november hehe... Med så masse stressorer i rommet er det deilig å kunne hvile øynene på noe pent, og få litt høytidsstemning for en stakket stund.. som feks en flott julestjerne som lyser i skumringen, eller det flotte vinterlandskapet vi har fått utenfor i løpet av natten :)

Her i huset har det vært hektisk, men koselig i dag.. skikkelig juledag!!
Den startet med å ringe mamma for oppskrift på havreflarn...Det må som oftest til det, en telefon samtale med mamma, eller den ene, andre eller begge bestemødrene mine når jeg skal lage noe...

Gullungen er så glad i sånne havreflarn, så vi skulle prøve å lage selv :) Det stod at det skulle bli 80 kaker, på oppskriften... vi fikk bare til en boks vi... ca 50-60 stk.. De ble litt store, som det er illustrert under her :p



...men store eller små, de var nydelige på smak og det var litt julesus over at den største kakeboksen var full :) (legg merke til at jeg skrev VAR, hehe... vi har allerede startet å "smake de opp", som vi kaller det når vi spiser julekaker før jul)



Samtidig med julekakebaking, spreng-kokte vi pinnekjøtt og kålrotstappe.. og det var nyyyydelig! Mette og lykkelige, og etter noen småkaker som dessert, fant vi frem saks, limstift og glanspapir og den lille fikk lage julelenke for aller første gang :) Det var mest stas med barnesaks og limstift.. og jeg vasket mer lim av bordet enn hva jeg tror ble brukt på å lage lenken hehe.. men hun hadde det gøy, og det var bare pelifix, tross alt ;)



...lenken måtte selvfølgelig få plass over stue døra :)

Etter månetoppen, tenning av adventsstaken og høytlesning av Kardemommeby, sovnet skatten min mett, og lykkelig... og mamman plukket hektisk frem sysaker og stresset videre i vei på alle de hemmelige julegavene...

Snipp, snapp, snute.... :)

3 kommentarer:

  1. Hørtes ut som en koselig dag, og innholdsrik!!
    Skal si dere har rukket masse! Sovner vel fort mamman og ikveld tenker jeg:)
    Ha ei fin ny uke!

    SvarSlett
  2. Det gjør hun nok ja hehe.. men det er godt å ;) Takk takk, og takk det samme, Audhild :)

    SvarSlett
  3. Mmm....havreflarn er kjempegodt! :)

    Klem

    SvarSlett