torsdag 16. desember 2010

Stemningsbilder..



Når jeg går på jobb, og min lille skal i barnehagen, går vi gjennom et populært tur- og naturområdet i Kristiansund, som kalles "Vanndamman" (på dialekt).




Dammene ble ikke bygget kun for kos og turstier, men i begynnelsen hadde de faktisk et mål og ei mening! Bare hør her:
Utover på 1800-tallet vokste Kristiansund seg større og større, blandt annet grunnet den blomstrende klippfisk industrien i området. Vannforsyning til byen ble da et problem, og den første av de i dag 3 dammene ble oppførtog tatt i bruk. Vannet ble ført gjennom trestokker og ut til forbrukerne i byen. Denne dammen var planlagt og utført av; Brann- og veiingeniør, Peder Rosentræder.
Dessverre brast demningen til den første dammen, og det fosset vann ut i byens hovedgate, Langveien. Byens vannforsyning ble senere sikret, først av ingeniør Hagbart Brinchmann, og senere av stadsingeniør Carl G. Bäckstrøm, som opprettet systemet med "renner" for å samle opp regnvann, to dammer til og renseanlegg :)

Bildene miner er dessverre litt viledende, ser jeg. Bildene jeg har tatt viser kun den nederste dammen, svanedammen. Men det kan se ut som jeg har tatt bilder av flere dammer, pga at svanedammen er frossen, og det er kun små åpninger for fuglene å finne vannet. Bilder som viser resten av anlegget får det vente med til det blir varmere i været hehe.. brrr...




I 1908 ble annlegget tatt ut av drift og gjort om til turområdet. Den nederste av de tre dammene kalles Svanedammen. Her bor det fugler av forskjellige slag; påfugler, kanadagås, kalkun, haner, høner, ender, duer, måker og selvfølgelig svaner :)

(Jeg må huske på å notere meg bak øret at jeg skal ta bilder å legge ut herfra når det blir sommer, og anlegget står i full flor.. Det er nydelig!)

Nå er det vinter, og svanedammen er frossen. Fontenene, både den I DAMMEN, og "tissegutten", er stille, og uten lys i. Påfuglene er innendørs i kulda, og de stakkars endene står bare å tripper på isen..
Det er fortsatt flott der, nå på vinteren altså :) Det er flott i de fleste årstider.. Høsten er det MASSER av nydelige farger der, sommeren er varm, fin og grønn.. og våren.. om våren kan man rett som det er, se påfuglene bruse med fjærene og kurtisere sine kjære :)



Jeg måtte bare ta bildet av dette også he-he.. Det er et av mine absolutt favoritt hus her i byen. Og det er faktisk mye meget pen arkitektur, og pene hus her.. Til tross for bombingen, og den store bybrannen i 1940. Der hvor jeg jobber har vi bøker med noen helt utrolige bilder som viser hvordan byen så ut før.. Som virkelig viser hvorfor denne byen var, og ER spesiell :) Tror jeg må låne noen av de bildene, så dere får se akkurat hvor SPESIELL by, vi snakker om her ;) he- he

PS: Og jeg KOMMER ikke opprinnelig herfra en gang ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar